Intro
Na het ongeval met de Erika voor de Franse kust in 1999 werden richtlijnen uitgevaardigd om ongevallen en vervuiling op zee preventief te voorkomen. Dit met als doel performanter te reageren bij incidenten of gevaarlijke situaties. Het bevorderen van de veiligheid op zee in de Europese Unie wordt gemonitord door SafeSeaNet (SSN) en door SafeSeaBel (SSB) in Belgische wateren.
Services
Een systeem voor gegevensuitwisseling over scheepvaart ontwikkelen.
Clients
Afdeling Scheepvaartbegeleiding.
Het SSB-systeem is gekoppeld aan het Central Broker System (CBS), waarop onze lokale maritieme overheden gegevens uitwisselen. SSB capteert zo rechtstreeks de berichten van de Belgische havensystemen. Op basis van deze input wordt de reisinformatie doorgezonden naar het Europese SNN.
Aangezien het CBS de draaischijf is van het Belgische Maritime Single Window is het SSB-systeem ook automatisch verbonden met dit éénloketsysteem.
TAURIS ondersteunt op verschillende domeinen de werking van SSB en SSN. We overlopen hier onze belangrijkste activiteiten.
- Ontwikkeling, beheer en onderhoud van SafeSeaBel.
- Opvolgen van alarmen, interventies en releases.
- Monitoring van interventies bij gekoppelde systemen.
- Databaseonderhoud.
- Ondersteuning verlenen aan de Afdeling Scheepvaartbegeleiding.
- Analyseren van en anticiperen op rapporten én ad-hocvragen van autoriteiten over datakwaliteit.
- Statistieken en input genereren voor periodiek overleg tussen alle betrokken stakeholders.
- Beheer van referentiebestanden en operationele procedures.
- Functionele en technische ondersteuning op alle betrokken domeinen.
- Communicatie over de beschikbaarheid van SSB.
- Ondersteuning en vertegenwoordiging van opdrachtgevers tijdens meetings.
- Opleidingen geven en analyse van documenten.
- Verbetervoorstellen uitwerken en impactanalyses van aanpassingen realiseren.
Voor meer informatie over deze diensten mag u ons altijd vrijblijvend contacteren.